woensdag 11 november 2009

Als de dood in het Leven komt.....

Wees er klaar voor

Bedenkt, vrienden, als gij hier voorbijgaat
Zoals ge nu bent, zo was ook ik eens
Zoals ik nu ben, zo zult gij ooit zijn
Wees er klaar voor om mij te volgen.

Opschrift op een grafsteen
In Ashby, Massachusetts


Lieve mensen,
Een paar dagen geleden is me duidelijk geworden dat er een nieuwe loot aan mijn werk mag worden toegevoegd. In januari (6-10) is het thema van de winterretraite Kunst te leven: Als de dood in het Leven komt. Na deze retraite zullen er nog weekends, lezingen en dagworkshops volgen.
In deze retraite komt alles aan de orde rondom dood, afscheid, rouwen, angst voor de dood, kwaliteit van leven etc. Maar we richten ons ook op het spirituele domein wat geopend kan worden als de mens zich bewust wil bezig houden met zijn sterfelijkheid. 'Sterf voordat je sterft', is het bericht dat mystici ons altijd voorhouden. Wat wordt er bedoeld, wat wordt ons hier verteld?
Wanneer iemand het bericht krijgt dat zijn leven eindig is, door een ziekte, 'vallen' die mens vaak in een totaal andere belevingswereld dan ze ooit ervaren hebben. Die belevingswereld kan tijdelijk zijn, maar heeft de kracht om een totaal nieuw perspectief op 'leven' te openen. We hoeven niet te wachten tot de dood aan onze deur klopt om de diepte van het bestaan in ons op te kunnen nemen. Leven met de dood, heeft een waanzinnige impact op de kwaliteit van het leven NU. Dit gebied wil ik betreden met eenieder die daar in geinteresseerd is, het aan den lijve ervaart, in de omgeving ontmoet of opmerkzaam wordt op het automatische patroon om deze realiteit te verbloemen.
In antwoord op Arjuna's vraag wat Krishna het opmerkelijkst aan de mens vond, zei deze; 'Dat de mens niet nadenkt over zijn eigen sterfelijkheid.' Het is niet een onderwerp wat we makkelijk aansnijden, maar in de afgelopen 10 jaar heb ik de rijkdom ervaren die in het onderwerp vervat ligt. Ik wil graag de ruimte faciliteren voor mensen om deze rijkdom in zichzelf te ontdekken.
Warme groet, Chahat
kijk op www.chahat.nl of mail me op info@chahat.nl



2 opmerkingen:

  1. Tja de dood. En leven... Osho leerde me dat elke ademhaling dood en leven is. Om vrij te ZIJN zullen we de dualiteit onder ogen moeten zien en alles toe laten wat er is. Fijn dat jij op deze wijze een bijdrage levert aan de balans die velen zo nodig hebben.

    Misschien vind je het niks, maar ik heb laatst een blogje geschreven dat dit onderwerp wel mooi raakt. Kijk maar eens op: www.tantra-yoy.nl/blog.html >> Celvernieuwingsgolf: 600 miljoen nieuwe cellen. Wat een kans!

    Liefs

    Satori

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Buiten Coevorden is een oud ommuurd kerkhof, zo'n plek met oude bomen en veel korstmos.
    De weg er naar toe maakt een haakse bocht,
    dus je gaat recht op de poort af, voordat de weg afbuigt. Op de poort staat op de op de linker zuil geschreven:

    "Wat gij nu zijt was ik voor dezen"
    en rechts
    "Wat ik nu ben zult gij dra wezen"

    zo symmetrisch
    ik heb nooit enig verschil in beide helften kunnen ontdekken.
    zo heerlijk om hiermee te leven.

    Dankjewel,
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen